utorok 16. júna 2015

Prirodzene funkčná domácnosť

Bývam v podnájme s tromi ďalšími ľuďmi. Bývanie takýmto spôsobom je tu a vôbec vo všetkých väčších mestách predpokladám, že aj v Bratilave, celkom bežné. Izbu som našla na internete, na známej britskej stránke, kde nájdete úplne všetko. Nikoho som v tom čase v byte nepoznala, spolubývajúcim mi bol jeden Škót a o pár týždňov sa mali prisťahovať dvaja Španieli. Moje skúsenosti z predošlého bytu neboli najpozitívnejšie, takže som dúfala, že popri všetkých problémoch nebudem musieť riešiť nejaké ešte aj so spolubývajúcimi. Moje obavy sa znásobili keď mi môj škótsky spolubývajúci vysvetľoval ako to v našom byte funguje. Nie sú v ňom vlastne žiadne pravidlá, na nástenke je zoznam do ktorého sa vždy, ak je ďalší na rade pripíše na platenie plynu a elektriny, cena však nie je určená. Ak sa minie jar, toaletný papier, či čokoľvek iné, proste sa dokúpi. Milujem „Sato“, nemala som s ňou nikdy dobré skúsenosti, pretože Sato sa na všetko vykašľala a miesto nej som veci robila ja :D. Takže som mala istú nedôveru k takýmto benevolentným pravidlám, nakoľko v starom byte sme pravidlá mali a aj tak to nefungovalo, čo potom v takejto anarchii?

V tom čase som mala hlavu plnú celkom iných problémov, takže som si povedala, že toto jednoducho teraz riešiť nebudem a s malou dušičkou dúfala, že to bude fungovať. Dnes je to už vyše roka čo bývam v tomto byte, zopár ľudí sa vystriedalo a až na jedného škóta, ktorý neplatil elektrinu ani plyn nám systém na podiv funguje. Dokonca aj v čase kedy sa on na akékoľvek platenie vykašľal, sme my ostatní trocha potiahli a mladý chalanisko o pár mesiacov zrazu zo dňa na deň sám odišiel. Bolo to práve v čase, kedy sme už mesiace hľadali spoločný byt pre nás kamarátov, ale nedarilo sa, už sme skoro začali hľadať každý osobitne, keď sa zrazu uvoľnila jeho izba, kamarátka sa mohla nasťahovať a zrazu bývame všetci spolu :D

Naše bytové pravidlá sa ešte upravili, všetko čo je na kuchynskej linke dokonca občas aj v chladničke je spoločné. Nosíme občas dačo z prác, keďže robíme v kaviarňach a reštouráciach a na konci dňa sa vyhadzujú scony, croissanty, či iné pečivo, ktoré nám poslúži ako dobré raňajky. Ak máme spoločné voľno, či niekto niečo kuchtí, najeme sa spolu, či si nechávame odkazy čo je schované v rúre. Nie raz po dlhom dni takéto prekvapenie poteší prázdny žalúdok. Plyn a elektrinu platia všetci poctivo, hoci akýsi poriadok by ste v zozname ťažko hľadali. Raz jeden dobije dvadsať libier, potom niekto iný desať a ďalší pätnásť. Ako sa každý práve finančne cíti, paradoxne nám to funguje, keďže sa finančné sily akosi prirodzene striedajú.

Náš byt je starý a tak troška ošumelý ale zase s veľkou atmosférou, preto sme sa rozhodli si ho troška zútulniť a snáď sa nám čoskoro podarí vymaľovať. Už nám po stenách visí zopár našich vlastných obrázkov, v kuchyni pribudla "remember it" tabuľa, na ktorej si pravdepodobne budeme nechávať vtipné odkazy.

Občas dakto nájde niečo zaujímavé v charity shope za skutočne smiešne peniaze, takže sa naša pôvodná chabá kuchynská výbava obohatila o nový wok, panvicu, odšťavovač, sendvičovač, misky, poháre či príbory. Inokedy nás zaujme niečo v normálnych obchodoch za rozumnú cenu a napríklad rozbitý tanier je nahradený novým setom. Akosi prirodzene všetci kupujú čo im cvrngne do nosa a náš byt to práve potrebuje. Ľudia zvyknú občas vyhodiť nábytok, nechajú ho na ulici, takže si ho môže hocikto zobrať. Kamarátka takto prišla k novému stolíku. V poličke sa zbierajú spoločenské hry, jeden sa zaujíma o život toho druhého, hoci občas len na pár minút spolu posedíme a pokecáme a akýsi občasný pocit samoty sa úplne vytráca medzi pôvodne celkom cudzími ľuďmi. Zo spolubývajúcich sa stali kamaráti a z jedného z mnohých inzerátov, domov.

2 komentáre:

  1. Bývanie s novými ľuďmi, a hlavne s inými národnosťami je ozaj zaujímavé tým, že aj učí človeka prispôsobovať sa, mení jeho staré zvyky, ale myslím, že je to dobrá skúsenosť. Ja som tiež už prestriedala niekoľko "bývaní", aj keď len krátkodobých, na leto (teraz som pre zmenu čisto so Slovákmi :D), a samozrejme, nie vždy je to úplne ružové, ale na druhej strane, sú ozaj aj pekné a vtipné chvíle. Vy vyzeráte tiež ako celkom zaujímavá hŕstka, držím palce, nech vám to takto funguje aj naďalej ;-)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. predtym som dlho byvala v podnajme sama, cim som bola u inych vynimocna - takmer kazdy mal spolubyvajuceho. No mne bolo dobre, som napoly samotar napoly extrovert xD ... potom som zrazu mala spolubyvajuceho a zistila som, ze to tiez ide.. no bol to dlhorocny kamarat. Je skvele, ze ste sa takto zladili, aj ked ste povodne boli jeden druhemu cudzi ludia. Musi to byt prijemny pocit na nejaky cas nadobudnut takuto "rodinu":)

    OdpovedaťOdstrániť